Zonvakanties
  • Home
  • Zoek en boek
Wintersport
  • Home
  • Zoek en boek
Cruises
Aanbiedingen
Extra services

Vlucht & transfer

  1. Vakanties
  2. Zonvakanties
  3. Reisinfo
  4. Vlucht en transfer

Vlucht & transfer

Vlucht


Transfer

 

Vlucht

Vluchtinformatie

Algemene bagageregels, stoelreservering, (online) inchecken en vervoersvoorwaarden

Hoeveel bagage je mee mag nemen en of je voor jouw vlucht stoelen kunt reserveren of online kunt inchecken verschilt per luchtvaartmaatschappij. Kijk daarom op onze informatiepagina's per airline voor de juiste info: 

Transavia
Brussels Airlines

Aegean
Air Cairo (aangeboden via SunExpress)
Condor
EasyJet
Eurowings
Freebird
Pegasus
Sky Express
SunExpress
TuiFly
Vueling

Speciale bagage

Neem je speciale bagage mee, dan kun je dit aangeven tijdens de online boeking. Je ontvangt dan van ons een mail met meer informatie. Via Mijn Sunweb kun je eenvoudig jouw speciale bagage aan ons doorgeven. Wanneer je bent ingelogd, open je jouw boeking en klik je op 'Voeg speciale bagage toe'. Vervolgens kun je per reiziger het formulier invullen zodat wij de juiste gegevens hebben om jouw speciale bagage aan te melden. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zitten.

Hieronder vind je een kleine opsomming van afwijkende bagage die je kunt meenemen:

  • Duikuitrusting
  • Fiets
  • Golfuitrusting
  • Kite, waveboard of wakeboard
  • Muziekinstrumenten
  • Surfplank
  • Visuitrusting
  • Rolstoel/scootmobiel 

Houd er rekening mee dat jouw speciale bagage niet altijd zomaar mee kan in de normale transfer. Soms worden er extra kosten gerekend voor het meebrengen van speciale bagage in de standaard transfer. In andere gevallen is het mogelijk dat er een speciale transfer moet worden aangevraagd. De kosten hiervoor zijn voor jouw eigen rekening. Wanneer je jouw speciale bagage bij ons aanmeldt, bekijken wij de mogelijkheden voor je.

Meer informatie over speciale bagage vind je op onze Vragen & Contact pagina.

Overwinteraarsbagage

Vlieg je met Transavia dan is ruimbagage niet bij de boeking inbegrepen. Hierdoor is het niet meer mogelijk om overwinteraarsbagage bij te boeken. Je kunt bij Sunweb ruimbagage bijboeken van 20, 25 of 30 kilo. Dit kan je bijboeken via Mijn Sunweb.

Wil je meer bagage meenemen, dan kun je dit boeken via de selfservice van Transavia.

Vloeistoffen in de handbagage

Vloeistoffen en gels kunnen alleen in jouw handbagage mee onder de volgende voorwaarden:

  • Vloeistoffen en gels zitten in verpakkingen van maximaal 100 ml
  • Verpakte vloeistoffen en gels zitten in 1 doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje van maximaal 1 liter
  • Elke reiziger reist met maximaal 1 plastic 1-literzakje
  • Medicijnen en babyvoeding die nodig zijn tijdens de vlucht zijn toegestaan.

Er zijn 2 uitzonderingen:

  • Babyvoeding die tijdens de vlucht nodig is
  • Medicijnen die tijdens de vlucht nodig zijn

Het is belangrijk dat je bij de handbagagecontrole het plastic zakje met de vloeistoffen en gels apart aanbiedt.

Huisdieren

Het verschilt per airline of het is toegestaan om jouw huisdier mee te nemen op de vlucht en welke regels daar vervolgens aan verbonden zijn. Houd er daarnaast rekening mee dat het niet in iedere accommodatie is toegestaan een huisdier mee te nemen. Meer informatie over huisdieren in de accommodatie vind je hier

Transavia
Tijdens de vlucht is het mogelijk om een huisdier mee te nemen.  
Tot 8 kilo mag het huisdier meereizen in de cabine. Kosten hiervoor zijn 45,- euro per enkele reis. De maximale afmetingen van de transporttas of cabinekennel zijn 40cm x 30 cm x 24 cm (lxbxh). Het maximum gewicht van jouw huisider inclusief reistas is 8 kilo. Tijdens de vlucht mag jouw huisdier niet uit de transporttas of cabinekennel.

Is jouw huisdier zwaarder dan 8 kilo? Dan kan jouw huisdier mee in het bagageruim. Kosten hiervoor zijn 70,- euro per enkele reis. Maximale afmetingen van de kennel zijn 102cm x 69cm x 76cm (lxbxh). Het maximale gewicht van het huisdier inclusief kennel is 75 kilo.

Neem je een huisdier mee, dan is het belangrijk dat je deze zelf aanmeld bij Transavia. Dit kan via de selfservice van Transavia.
Ook is het noodzakelijk dat de volgende gegevens bij ons bekend zijn in het geval dat jij een transfer bij ons hebt geboekt:

  • Hoe zwaar is jouw huisdier?
  • Wat zijn de afmetingen van de transporttas/kennel?

Daarnaast is het belangrijk dat je de volgende vervoersvoorwaarden goed doorleest:

  • 1 reiziger mag maximaal 1 huisdier in de cabine mee nemen en 2 kennels in het vrachtruim.
  • Er worden alleen honden en katten vervoerd met een minimum leeftijd van 3 maanden en 21 dagen. EU lidstaten mogen dieren jonger dan 3 maanden en 21 dagen weigeren.
  • Inentingen die te vroeg aan een jong dier worden toegediend werken niet. Om problemen te voorkomen wordt er een minimum leeftijd van 3 maanden gehanteerd.
  • Huisdieren zijn verplicht een elektronisch identificatiesysteem te dragen.
  • Het is verplicht dat het huisdier beschikt over gegevens over de rabiësvaccinaties.
  • Het is verplicht dat de vereiste gegevens bekend zijn over de gezondheidstoestand van het dier.

Houd er rekening mee dat jouw huisdier niet altijd zomaar mee kan in de normale transfer. Soms worden er extra kosten gerekend voor het meebrengen van een huisdier in de standaard transfer. In andere gevallen is het mogelijk dat er een speciale transfer moet worden aangevraagd. De kosten hiervoor zijn voor jouw eigen rekening. Wanneer je jouw huisdier bij ons aanmeldt, bekijken wij de mogelijkheden voor je. Check ook de algemene regels voor het meebrengen van een huisdier op de transfer hier.

Overige airlines 

Flexibele vluchten
Neem contact met ons op voor meer informatie over regels omtrent huisdieren mee op de vlucht. 

Niet-flexibele vluchten 
Je kunt jouw huisdier zelf aanmelden bij de airline. Dit doe je door in te loggen in de selfservice van de airline met het PNR-nummer dat vermeldt staat achter de geboortedatum van de reizigers op de factuur en op de tickets.

Medische zaken

Medische bagage

Je kunt gratis 15 kilo aan extra medische bagage meenemen. Voorwaarde is wel dat je een medische verklaring in het Nederlands en Engels kunt overleggen bij de check-in balie.

De medische bagage kun je meenemen als ruimbagage of verdelen over jouw ruim- en handbagage. Houd er dan wel rekening mee dat de handbagage altijd maximaal 10 kilo mag zijn.

Het is belangrijk dat wij jouw medische bagage vooraf aanmelden. Hiervoor heeft het Contact Center de volgende informatie nodig:

  • Wat is de medische bagage?
  • Waar wordt het voor gebruikt?
  • Wat is het gewicht?
  • Wat zijn de afmetingen?
  • Neem je de medische bagage mee in het ruim of in de cabine?

LET OP: Heb jij niet-flexibele vluchten geboekt? Dan is het belangrijk dat je jouw medische bagage zelf aanmeldt bij Transavia. Dit doe je door in te loggen op Mijn Transavia met het PNR-nummer dat staat vermeldt achter de geboortedatum van de medereizigers op de factuur en op de tickets. Onder ‘Vraag medische services aan’ meld je jouw medische bagage aan.

Lichaamsdeel in het gips

Transavia
Als je een lichaamsdeel in gesloten gips hebt, mag je alleen vliegen als je beschikt over een medische verklaring. Het is noodzakelijk dat in deze verklaring vermeld staat dat je met gesloten gips mag vliegen. Een medische verklaring mag maximaal 7 dagen voor vertrek van jouw heenreis uitgegeven zijn. De luchtvaartmaatschappij vraagt om een medische verklaring, omdat het ziektebeeld vaak verergert door het reizen in een drukcabine.
Het is belangrijk dat jouw gips voldoet aan bepaalde voorwaarden. Overleg dit met jouw behandelend arts.

Overige airlines
Voor vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen dan Transavia kun je contact met ons opnemen voor meer informatie.

Zwangerschap

Bij een zwangerschap zonder enige complicaties mag je vliegen tot 36 weken zonder een verklaring van jouw behandelend arts. Vanaf 36 weken zwangerschap is vliegen niet meer toegestaan.

Bij een zwangerschap van een meerling mag je vliegen tot 34 weken zonder een verklaring van jouw behandelend arts. Vanaf 34 weken zwangerschap is vliegen niet meer toegestaan.

Bij een zwangerschap met complicaties is het altijd verplicht dat je in het bezit bent van een verklaring van jouw behandelend arts in het Nederlands of Engels. Een medische verklaring mag maximaal 7 dagen voor vertrek van jouw heenreis uitgegeven zijn.

Voor vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen dan Transavia kun je contact met ons opnemen voor meer informatie. 

Vluchtgegevens

Vluchttijden

Sunweb vliegt voornamelijk met chartervluchten. De tijden van onze vluchten kunnen ingedeeld worden van ’s ochtends heel vroeg tot ’s avonds heel laat. Het is mogelijk dat je op de dag van aankomst laat arriveert, terwijl je op de dag van vertrek al weer vroeg vertrekt. Sunweb kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Houd er ook rekening mee dat vluchtgegevens altijd onder voorbehoud van wijzigingen zijn. Het kan voorkomen dat er kort voor jouw vertrek of zelfs tijdens jouw vakantie nog wijzigingen zijn in het vluchtschema. Ook hier kan Sunweb niet aansprakelijk voor worden gesteld.

Tijdens het maken van een boeking kun je soms een keuze maken uit verschillende vluchttijden. Zowel de luchtvaartmaatschappij als Sunweb doet er alles aan om de gepubliceerde tijden niet meer te wijzigen. Helaas kunnen wij dit nooit 100% garanderen.

Wanneer jouw voorlopige vluchttijden bekend zijn, kun je deze terugvinden in Mijn Sunweb.

Tussenlanding

Een tussenlanding kan altijd voorkomen. Is de tussenlanding al bekend dan wordt dit aangegeven tijdens jouw boeking. Houd er rekening mee dat een tussenlanding altijd nog kan worden toegevoegd aan jouw vluchtschema. Een tussenlanding wordt altijd weergegeven op jouw ticket. Ook kun je dit terug zien in Mijn Sunweb.

Vertraging

Het komt soms voor dat vliegtuigen door omstandigheden vertragingen oplopen. Voor de eventuele extra kosten die hierdoor ontstaan, hanteert Sunweb de ANVR-voorwaarden. Sunweb is niet aansprakelijk voor de eventuele extra kosten die als gevolg hiervan ontstaan. Ook niet voor de gevolgen hiervan op het gebied van gemiste vakantie-uren en te late thuiskomst waardoor aanvullend openbaar vervoer niet meer mogelijk is of noodgedwongen een vrije dag moet worden opgenomen. Daarnaast is ook de EU-regelgeving met betrekking tot Denied Boarding Compensation van toepassing. Deze regelgeving omvat bepalingen over vergoedingen voor geannuleerde vluchten, overboekingen op de vlucht, kwijtgeraakte en beschadigde bagage en langdurige vertragingen.
Meer informatie hierover vind je op deze website

Luchthavens

De meeste vluchten vertrekken vanaf Amsterdam Airport Schiphol. Voor een aantal bestemmingen is het ook mogelijk om te vertrekken vanaf regionale luchthavens.

Sunweb vertrekt vanuit Nederland vanaf:

  • Amsterdam Airport Schiphol
  • Eindhoven Airport
  • Rotterdam The Hague Airport

Sunweb vertrekt vanuit België vanaf:

  • Brussels Airport

Sunweb vertrekt vanuit Duitsland vanaf:

  • Airport Münster/Osnabrück
  • Airport Köln/Bonn
  • Düsseldorf Airport
  • Airport Weeze

Op onze website kun je per accommodatie bekijken of vertrek vanaf een regionale luchthaven mogelijk is. Dit vind je terug onder het kopje ‘vluchtinfo’.

Aan boord en op de luchthaven

Aankopen op de luchthavens en aan boord

Op de luchthavens en in het vliegtuig kun je (tax free) inkopen doen. Vloeistoffen en gels die je na de ticket- en/of paspoortcontrole of in het vliegtuig hebt gekocht, worden verpakt en waar nodig verzegeld. Het zegel is 1 dag geldig. Wanneer je een overstap hebt, mag je het zegel niet verbreken tot je op jouw eindbestemming bent aangekomen.

Service aan boord

Op alle vluchten zijn de maaltijden en drankjes niet inbegrepen. Aan boord kun je tegen betaling een keuze maken uit diverse snacks, broodjes en dranken.

Verloren bagage

Meld het verlies van bagage voordat je de luchthaven verlaat, door naar de balie met verloren/gevonden bagage van de luchthaven te gaan. Deze bevindt zich in de hal met bagagebanden. Je ontvangt bij deze balie een zogenaamd PIR-rapport waarmee de airline jouw bagage kan volgen. Hoe meer informatie je kunt geven over jouw koffer (kleur, stijl, merk, unieke kenmerken etc.), hoe meer dit helpt bij het vinden van jouw bagage. Wij als reisorganisator hebben geen inzicht in waar de bagage zich bevindt.

Elke airline heeft een andere procedure in het aanmelden van verloren/gevonden bagage. Wij adviseren je daarom direct contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij voor de te volgen procedure. Op de website van de luchtvaartmaatschappij is vaak uitgebreide informatie over verloren bagage te vinden.

Transfer

Transfer op bestemming

Wanneer je bij Sunweb een vlucht en accommodatie boekt, heb je de mogelijkheid om een transfer tegen kosten bij te boeken. De transfer is niet standaard inbegrepen, tenzij anders vermeld op onze website. Tijdens de transfer word je meestal begeleid door onze reisleiding. Wanneer er bij jouw vakantie voor de gehele reisduur een huurauto is inbegrepen heb je niet de mogelijkheid om een transfer te boeken. Je neemt de huurauto dan direct in ontvangst op de luchthaven en voert de transfer op eigen gelegenheid uit.
Maak je gebruik van onze transfer? Wij streven ernaar om al onze gasten direct voor de accommodatie af te zetten. Dit zodat je nauwelijks hoeft te lopen met jouw bagage. Alleen in situaties dat plaatselijke omstandigheden of bepalingen dit onmogelijk maken, word je op een uitstapplaats zo dicht mogelijk bij jouw accommodatie afgezet. De resterende afstand kun je dan te voet of per taxi afleggen. Eventuele kosten zijn voor jouw eigen rekening.

Heb je tijdens het boeken niet direct jouw transfer geboekt? Check dan snel onze transferpagina.

Ferry overtocht
Een aantal van onze bestemmingen bevatten een ferry overtocht. Wanneer dit van toepassing is op jouw vakantie, kun je dit terugvinden op de accommodatiepagina onder ‘vlucht’. De totale transfertijd is in dat geval afhankelijk van de vertrektijden van de veerboot. Het kan voorkomen dat jouw vlucht niet aansluit op het vaarschema van de ferry. In dat geval zal Sunweb jou voor vertrek informeren en regelen wij een overnachting op het vaste land. 

Eilandhoppen
Wanneer je een eilandhop-vakantie bij ons hebt geboekt, vaar je van eiland naar eiland. Het exacte reisschema ontvang je bij aankomst op de luchthaven van bestemming. Hoe lang je op welk eiland zult verblijven en wanneer je naar het volgende eiland vaart, is afhankelijk van beschikbaarheid en het vlucht- en vaarschema. Het reisschema is te allen tijde onder voorbehoud.  

Huisdieren in de transfer

In de bus zelf zijn huisdieren door Europese regelgevingen niet toegestaan. Sommige bestemmingen staan wel toe dat het huisdier wordt vervoerd tussen de koffers in een draagmand onder in het ruim van de bus. 

Houd er rekening mee dat jouw huisdier niet altijd zomaar mee kan in de normale transfer. Soms worden er extra kosten gerekend voor het meebrengen van een huisdier in de standaard transfer. In andere gevallen is het mogelijk dat er een speciale transfer moet worden aangevraagd. De kosten hiervoor zijn voor jouw eigen rekening. Wanneer je jouw huisdier bij ons aanmeldt, bekijken wij de mogelijkheden voor je. Check ook de algemene regels voor het meebrengen van een huisdier op de vlucht hier.